Виховна робота
Напрямки та шляхи реалізації військово – патріотичної роботи
в Березівській ЗОШ І-ІІ ст.
У нашій школі активізована робота з питань виховання громадської свідомості учнів, шкільного самоврядування, формування патріотизму, громадянських і конституційних обов’язків, поваги до державних символів України, національної ідеї, виховання економічної, естетичної, правової культури учнів, яка органічно вписується у зміст і методику навчальної і позаурочної роботи, в організацію життєдіяльності школярів.
Військово – патріотичне виховання у школі здійснюється за такими напрямками:
- формування і розвиток в учнів загальнолюдських цінностей, орієнтації, національної гідності, культури міжнаціональних відносин, морально – психологічних якостей громадянина – патріота;
- вивчення героїчної історії українського народу, духовної спадщини, національних традицій, символів, звичаїв;
- вивчення і роз’яснення ідейно – теоретичних засад державної незалежності та суверенітету, ролі і місця Збройних Сил України, значення військової служби та військового обов’язку в забезпеченні територіальної цілісності держави;
- вивчення історії Великої Вітчизняної війни
- пропаганда життя і діяльності видатних військових і громадських діячів, борців національного руху;
- співробітництво з місцевими органами влади, громадськими організаціями ;
- розвиток шефської роботи, надання допомоги ветеранам війни та вдовам.
Вся робота з військово – патріотичного виховання спрямована на формування в учнів позитивної мотивації до виконання патріотичного обов’язку - захисту України. З метою забезпечення високої ефективності та якості військово – патріотичної роботи, посилення її впливу на учнів школи проводяться такі заходи:
- проведення зустрічей, уроків мужності з учасниками Великої Вітчизняної війни та учасниками АТО;
- проведення мітингів до Дня Перемоги;
- випуск газет та плакатів військово –патріотичної спрямованості;
- проведення читацьких конференцій, перегляд та обговорення кінофільмів на військову тематику;
-виставка літератури в бібліотеці школи на військову тематику;
- відвідування заходів віськово – патріотичної направленості:екскурсії по місцях бойової слави .
Військово – патріотичне виховання орієнтоване на формування свідомого громадянина, патріота, професіонала, людини зі шляхетними особистісними якостями і рисами характеру, світоглядом і способом мислення, почуттями, вчинками та поведінкою, спрямованими на саморозвиток.
Головна мета військово - патріотичного виховання – набуття молодим поколінням соціального досвіду, формування в молоді рис громадянина Української держави, прищеплення почуття любові до своєї Батьківщини, потреби у служінні їй.
Військово – патріотичне виховання потребує додержання принципів:
1. Гуманізації та демократизації
2. Самоактивності й саморегуляції. Сприяють розвитку суб'єктивних характеристик, формують здатність до критичності й самокритичності, до прийняття самостійних рішень, вироблення громадянської позиції, почуття відповідальності.
3. Системності.
4. Комплексності й міждисциплінарної інтегрованості.
5. Наступності та безперервності.
6. Культуровідповідності.
7. Інтеркультурності.
Виховання громадянина має бути спрямованим на розвиток патріотизму, національної самосвідомості, культури міжетнічних відносин, планетарної свідомості, правосвідомості, політичної культури, дбайливого ставлення до природи, моральності, культури поведінки особистості.
Патріотизм постає як глибоке громадянське почуття, змістом якого є любов до свого народу, Батьківщини, усвідомлення своєї причетності до історії, традицій, культури свого народу, вболівання за його майбутнє.
Ефективність військово-патріотичного виховання залежить від спрямованості виховного процесу, форм і методів його організації.
Модель охоплює три основних ланки діяльності школи з даного питання: навчальну діяльність, виховну роботу .
Щодо навчальної діяльності відбувається інтеграція елементів військово – патріотичного виховання в зміст наявних шкільних предметів, таких як: захист Вітчизни, основи правознавства, всесвітня історія, історія України, українська та світова література, географія.
Усвідомлене ставлення до України формується і під час проведення предметного тижня з захисту Вітчизни, лінійок пам’яті
У моделі враховано всі види виховної діяльності в школі, спрямованої на формування патріотичних рис в учнів школи. Це і різноманітні акції: «Ветеран живе поруч»; це шефство класів над ветеранами – учасниками бойових дій 1941 – 1945 рр.; це місячник військово – патріотичного виховання в школі, який охоплює, зокрема, урочисті мітинги, зустрічі з ветеранами ВВ війни, воїнами – афганцями, учасниками АТО ; це спортивні змагання: «Нумо, хлопці! (До Дня Збройних сил України)», «Веселі старти»; це і пошуково - дослідницька робота класів, це і екскурсії до історичних місць, пам’яток культури, музеїв; догляд за пам’ятником загиблих воїнів с. Березівки; випуски газет військово – патріотичної спрямованості.
Щорічно відбувається покладання вінків , квітів , щодо вшанування подій Великої Вітчизняної війни .
Важливою ланкою, передбаченою моделлю, є куточок Бойової Слави. Матеріали та експонати - є безцінним скарбом для формування військово – патріотичних рис учнів.
Важливо, що усі ланки, представлені у моделі, тісно взаємопов’язані між собою, оскільки процес військово - патріотичного виховання – це процес різнобічний, багатоплановий, але в той же час він і єдиний, цілісний. Кожна складова частина, виконуючи свою особливу роль, служить водночас досягненню єдиної мети.
Відповідно до моделі розроблено циклограму військово – патріотичного виховання в школі, яка охоплює всі види роботи .
Куточок Бойової Слави реалізує такі основні напрямки:
-організовує пошукову та дослідницьку діяльність;
-створюються і поповнюються стаціонарні експозиції ;
-систематично проводиться пошукова робота з метою поповнення куточка (екскурсії, зустрічі з ветеранами, підготовка фото матеріалів тощо);
-проводить освітньо-виховну, лекційно-екскурсійну роботу серед учнів школи, організовуються зустрічі учнівського та педагогічного колективів з ветеранами Великої Вітчизняної війни .
Вся експозиції створені на основі документальних матеріалів, спогадів односельців..
Експозиція куточка складається з таких розділів:
1. Дорогами війни .
2. Полеглих пам`ятаємо.
3. Подвиг земляків.
Матеріали куточка інтенсивно використовуються і в навчально-виховному процесі.
За останній час в школі створено стенди : « Герої сьогодення» та « Волонтерська діяльність».